Like on Facebook

BATU YAHMAN

andre zuesh         No comments
BATU YAHMAN
ASAL DAN SEJARAH BATU YAHMAN
Konon batu akik yahman adalah batu akik yang pernah dipakai rasululah berjenis habsyi, sejenis batu berwarna hitam kemerah-merahan yang berasal dari afrika, riwayat lain menyebutnya dengan batu akik yahman. Jenis batu ini dapat ditemui di afrika dan yahman, dan ciri-cirinya dikenali dengan warna merah tua pekat atau merah darah, walau terlihat kehitam-hitaman, jika diliat dengan cahaya laser akan terpancar merah tua pekak, tidak jauh beda dengan batu bacan asal indonesia.
JENIS DAN MACAM BATU YAHMAN
1. Batu Yahman Wulung
Batu Yahman 2. Batu Yahman Madu
Batu Yahman 3. Batu Yahman Hijau
Batu Yahman 4. Batu Yahman Hitam
Batu Yahman 5. Batu Yaman Merah
Batu Yaman 6. Batu Yahman Putih
Batu Yahman 7. Batu Yahman Darah
Batu Yahman HARGA BATU YAHMAN
Harga batu yahman dengan dimensi 15 x 20 x 7mm dijual 675.000 rupiah.
Sedangkan harga bongkahan / rough batu yahman dimensi 16 x 12 x 6 cm, berat 2kg dijual 750.000 rupiah.
CIRI YAHMAN ASLI
Keaslian Akik Yaman
1) Kejernihan – kejernihan batu akik yahman yang asli adalah berbeza dengan akik yang lain. Akik yahman mempunyai air yang banyak dan nampak basah. Ianya dapat dilihat dengan mata kasar untuk dibandingkan dengan akik dari negara lain.
2) Daging/Isi – daging atau isi akik yahman yang asli adalah berbeza dengan akik yang lain. Akik yahman mempunyai ciri-ciri yang tersendiri berbanding dengan akik dari negara lain. Jika peminat yang ingin mengetahuinya perlulah melihat dengan menggunakan kanta skop permata dan disuluh dengan cahaya. Sila rujuk pada peniaga yang betul2 mengetahuinya atau bawa akik yaman tersebut berjumpa dengan pakar dalam bidang batu permata khususnya akik yaman untuk mengetahuinya.
3) Potongan Batu – akik yahman yang asli adalah mempunyai potongan yang bertebing. Potongan ala songkok adalah kebiasaan akik yaman dan merupakan“trademark”akik dari yaman. Perkataan “ala songkok” merujuk pada bentuk songkok masyarakat kita. Terdapat juga potongan akik yaman yang mempunyai tebing tidak kira potongan berbentuk bulat, oval, empat segi, enam segi dan lain-lain. Terdapat juga peniaga yang mengubah bentuk asal akik yaman potongan songkok mengikut citarasa sendiri atau peminatnya. Sila rujuk kepada peniaga yang dipercayai sekiranya bentuk asal telah diubah bagi memastikan akik tersebut adalah asli dari yaman.
4) Bukti Akik Asli Dari Yahman – sila rujuk dengan peniaga tersebut adakah benar akik yang dijual adalah asli dari yahman. Sebagai contoh: admin membawa akik yaman asli terus dari sahabat yang berniaga di yahman. Bukti kiriman pos ems pihak admin paparkan menunjukkan kiriman tersebut dari yemen post ems. Pastikan akik yahman tersebut adalah asli, rujuk kepada peniaga yang anda percaya.
CARA MERAWAT / PERAWATAN BATU YAHMAN
  • Untuk menjaga kebersihan batu, gosok dan sikat batu akik yahman dengan air sabun, bilas dan keringkan dengan lap lembut.
  • Untuk mengkilapkan kita bisa menggunakan kertas intan untuk menggosoknya dan untuk menjaga kilap dan warna batu, selalu rajin mengolesnya menggunakan baby oil.
Published by andre zuesh

Nulla sagittis convallis arcu. Sed sed nunc. Curabitur consequat. Quisque metus enim venenatis fermentum mollis. Duis vulputate elit in elit. Si vous n'avez pas eu la chance de prendre dans tous.
Follow us Google+.

0 komentar:

close

Popular Post

Contact

© 2014 Jogja Gemstone
Distributed By My Blogger Themes | Designed By Bloggertheme9